سرخط خبرها

بررسی ویژگی‌های یک دورهمی در سبک زندگی اسلامی | شادی حلال و شاخص‌های آن

  • کد خبر: ۱۴۱۰۹۶
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
بررسی ویژگی‌های یک دورهمی در سبک زندگی اسلامی | شادی حلال و شاخص‌های آن
پاسداشت شب چله به‌عنوان یکی از کهن‌ترین رسم و رسومی که در این سرزمین، هزاران سال گرامی داشته شده یکی از موضوعات مهمی است که همچنان در فرهنگ ایرانی-اسلامی جایگاهی ارزشمند دارد.

ساحل کریمی  | شهرآرانیوز؛ بی‌شک این شب و این سنت دیرینه به‌دلیل ویژگی‌های ممتازی که دارد، ویژگی‌هایی که ناظر به پاسداشت سنن و اخلاق اسلامی است، گرامی داشته می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم بهاری، استاد حوزه و معارف اسلامی، در گفتگو با شهرآرا به بیان شاخص‌های شادی حلال پرداخته و مصادیق آن را با ما در میان گذاشته است.

توجه به قدرت خدای متعال در خلق جهان هستی

خداوند متعال مظاهر قدرت خود را در انواع و اقسام آفریده‌ها در معرض دید عموم مردم جهان قرار داده است. بی‌تردید این مظاهر قدرت، هرکدام به‌تن‌هایی شاهکاری است که از آن می‌توان به‌عنوان قدرت خداوند یاد کرد و جلوه‌های بصری آن یک‌به‌یک، هر صاحب تفکر و بیننده‌ای را به فکر، اندیشه، تعمق و تدبر فرومی‌برد.

نظم هستی بدون هیچ تغییر

از جمله این مظاهر قدرت حضرت حق، می‌توان به خلقت خورشید، ماه، ستارگان، عوالم، زمین، آسمان، سیاره‌ها، جنگل‌ها و دریا‌ها اشاره کرد که از قدرت خارق‌العاده حضرت حق سرچشمه گرفته‌اند و در عین زیبایی و عظمت، نظم و نظامی بی‌نظیر و ویژه به مجموعه عالم هستی بخشیده‌اند که در طول قرن‌ها ثابت و پابرجا بوده‌اند، به‌طوری‌که در چرخش ایام تغییری نکرده و بر آن خدشه‌ای وارد نشده است.

نشانه‌هایی برای تدبر

درحالی‌که آخرین شب پاییز به نام شب چله یا شب یلدا نام‌گذاری شده است، آخرین روز ماه بهار نیز به‌عنوان طولانی‌ترین روز سال قرار گرفته است. روز و شبی طولانی که در چرخش ایام تاکنون تغییری نکرده و همچنان نشان‌دهنده عظمت خالق گیتی است که باید آن را به‌عنوان قدرت و عظمت خداوند پاس بداریم.

صله‌رحم به‌جا آوریم

تمامی مناسبت‌ها می‌توانند بهانه‌ای برای به‌جا آوردن سنت صله‌رحم باشند. در این سنت حسنه فایده‌های زیادی نهفته است، اگر مختصات آن را رعایت کنیم. از تجربیات بزرگان خود عبرت‌آموزی کرده و از مسائلی که در زندگی، ما را دچار تباهی و گمراهی می‌کند، جلوگیری کنیم.

اسراف نکنیم

خداوند متعال بارهاوبار‌ها در قرآن کریم خطاب به انسان‌ها گفته است که بسیار سفر کنید، بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید تا انسان از هرآنچه می‌بیند و می‌شنود و هرآنچه به دست می‌آورد و از آن استفاده می‌کند، بهترین درس را بگیرد و بهترین استفاده را کند.

در کنار هم بخندیم و شاد باشیم

پیامبر اکرم (ص) توصیه کرده‌اند:
با همدیگر بخندید، نه به همدیگر، یعنی برای شادی‌کردن عامل تخریب شخصیت فردی از اعضای خانواده یا دوستان نشوید. یکدیگر را مسخره نکنید و به نقاط ضعف یا قدرت یکدیگر کنایه نزنید.

خداوند را شکر کنیم

کفران نعمت‌نکردن و به‌جا آوردن شکرانه نعمت خدا به‌خاطر داشتن خانواده، یک شاخص مهم است. اینکه می‌توانیم در کنار بزرگ‌تر‌های فامیل، طولانی‌ترین شب سال را جشن بگیریم باید شکرانه سلامت خود را به‌جابیاوریم و شاکر خداوند منان برای سلامتی و امنیتمان باشیم.

معرفت کسب کنیم

مناجات‌نامه‌ها، ادعیه و اذکار حتی شاهنامه، گلستان و بوستان و حافظ‌خوانی، رساندن صدای انصاف و حقیقتی از عشق به پروردگار است. مناجات‌ها و اشعاری که از دل تاریخ به دست ما رسیده نیز موهبتی است که از سنن ایرانی و فرهنگ اسلامی به ما رسیده و با هم گره خورده است. وقتی حافظ می‌خوانیم در اصل با زبان شعر و عرفان و با تکیه بر آیات قرآن کریم، عشق به معشوق اصلی، یعنی خداوند، آفریدگار بلندترین شب سال را نجوا می‌کنیم.

به کودکان آموزش بدهیم

دورهمی‌ها بهانه‌ای هستند برای شناخت عظمت خداوند. در این دورهمی‌ها باید به نعمت‌هایی، چون سلامتی و برقراری کانون گرم خانواده، وجود مهر و محبت در میان افراد و نعمات فراوان دیگر توجه کنیم و شاکر باشیم. باید درباره این موضوع با فرزندانمان سخن بگوییم و در شب چله، این میراث کهن را به نسل آینده انتقال دهیم تا جامعه‌ای امیدوار به آینده داشته باشیم.

از مفسده و معصیت دوری کنیم

برای شادبودن در کنار یکدیگر باید بازی‌های سالم و بدون هزینه سنتی خود را احیا کنیم. خدا را شکر نسل جدید موارد بسیاری از بازی‌های دسته‌جمعی را می‌شناسند که می‌توان از آن‌ها هم کمک گرفت و به ایشان مسئولیت طراحی بازی و سرگرمی را سپرد.

شادی ما موجب آزار و اذیت دیگران نباشد

متأسفانه در بعضی خانواده‌ها شاهد این هستیم که شادی‌شان بدون رعایت حال دیگران است؛ صدای بلند ایجادکردن، رفت‌وآمد‌های زیاد در فضای آپارتمان‌ها یا در مقابل خانه که موجب مزاحمت برای خواب و رفت‌وآمد افراد شود و موارد دیگری که کم‌وبیش همه دیده و تجربه کرده‌ایم، حق‌الناس را ضایع می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->